معماری

  • ۰
  • ۰
فهرست مطالب: دانلود بررسی،بلوک های پلی استایرن ،پاورپوینت

تاریخ ایجاد 12/08/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 39 اسلاید   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 353 kb  تعدادمشاهده  5


 
    مقدمه
    پلی استایرن چیست ؟
    ویژگی های پلی استایرن
    کاربردهای بلوک پلی استایرن
    کاربردها
    ضوابط فنی
    نحوه اجرا
    مزایا
    معایب
 
    مطالبی پیرامون آشنایی بیشتر با بلوکهای پلی استایرن و مزایا ومعایب آن ها :
 
    پلی استایرن چیست ؟
 
پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است.
 
در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.
 
استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است.
 
    ویژگی های بلوک پلی استایرن :
 
1 – مقاومت مکانیکی لازم:
 
حداقل مقاومت بلوکهای تولیدی در برابر بارهای حین اجرا باید برابر با 200 کیلوگرم به ازای هر 30 سانتی متر طول بلوک باشد. این بار باید در نواری به عرض حداکثر 7 سانتی متر در وسط بلوک اعمال شود.
 
تذکر: آزمایشها نشان می دهند که به علت تفاوتهای موجود در مواد اولیه و فرآیند تولید، چگالی دقیقی برای کسب مقاومت مذکور در فوق نمی توان مشخص کرد. معهذا به عنوان یک راهنمای کلی انتظار می رود که در صورت تولید مناسب، بلوکهای با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتی متر با دانسیته حدود ( kg / m ^ 3 ) 13 – 14 مقاومت مورد نظر کسب شود. ضمنا با فرض شرایط یکسان از نظر مواد اولیه، فرآیند تولید و ضخامت بلوک، هر چه که عرض بلوک افزایش یافته یا ارتفاع آن کاهش یابد، به چگالی بیشتری برای کسب مقاومت لازم نیاز خواهد بود.
 
شرط مقاومتی بیان شده در فوق برای هر دو نوع بلوکهای توپر و توخالی صادق است. برای بلوکهای دارای حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتی توصیه می شود که حداقل ارتفاع بلوک 25 سانتی متر باشد. این بلوکها در وسط باید دارای تیغه عرضی باشند.
 
استفاده از بلوکهای با طول کمتر از 30 سانتی متر ممکن است خطر شکست بلوک را در پی نداشته باشد. لذا به مصرف کنندگان توصیه می شود از به کار بردن بلوکهای با طول کمتر خودداری نمایند.
 
2- مشخصات ظاهری
 
بلوکها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند. سطح بلوک باید نسبتا صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد.
 
لازم است تا نام تولید کننده، کند سوز بودن محصول و چگالی متوسط آن بر روی تمام بلوکهای تولیدی کارخانه حک یا چاپ شود.
 
    ضوابط فنی پیشنهادی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای استفاده از بلوک سقفی پلی استایرین منبسط شده در ساختمان :
 
بلوک های پلی استایرین سقفی در صورتی عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش، رواداری های ابعادی، مقاومت مصالح (که می تواند با دانسیته مصالح ارتباط داشته باشد ) و شکل هندسی مناسبی در آن رعایت شده باشد.
 
     الزامات ایمنی در برابر آتش
 
-استفاده از انواع معمولی ( قابل اشتعال ) بلوک پلی استایرین منبسط شده ممنوع بوده و تنها استفاده از انواع کند سوز شده ( fire retarded ) مجاز می باشد.
 
-با توجه به نتایج آزمایشهای انجام شده، اتصال مستقیم اندود به بلوک با هر شکل هندسی ( اعم از معمولی یا دارای انواع شیار ) به هیچ وجه مجاز نبوده و ضرورتا باید از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرها و تیرچه ها ( نظیر سیستم رابیتس ) استفاده شود.
 
-در صورت وجود هر گونه دیوار مقاوم حریق در ساختمان ( مانند دیوار بین آپارتمانها در مجموعه های مسکونی )، این دیوارها باید از لایه بلوکهای پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای ( یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند یا به طور مناسب از مصالح حریق بند استفاده شود، به گونه ای که بلوک های پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشند و از گسترش حریق احتمالی بین دو فضایی که به وسیله دیوار مقاوم حریق جدا شده اند، جلوگیری گردد.
 
    انبار کردن بلوکها در کارگاه ساختمانی:
 
توصیه می شود که بلوکهای پلی استایرن منبسط شده در محل کارگاه ساختمانی به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال (نظیر رنگها، حلالها یا زباله های قابل اشتعال ) نگهداری شوند. محل نگهداری باید به گونه ای باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوشکاری یا هر گونه شیء داغ دیگر با بلوکها در کارگاه ساختمانی پیشگیری شود. توصیه می شود که محل انبار اصلی بلوکها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود.
 
    بزرگترین عیب بلوک های پلی استایرن :
 
بلوک های یونولیتی «پلی استایرن» چند سالی است که به دلیل سبکی و کم هزینه بودن مورد استقبال انبوه سازان قرار گرفته است.
 
این بلوک ها به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند، همچنین نقش باروری نداشته و به این دلیل از ایمنی نسبی در مقابل زلزله برخوردارند
 
ولی علی رغم این ویژگی های مثبت ، این بلوک ها یک ویژگی منفی بسیار بزرگی دارند که باعث بروز خسارتهای مالی و جانی فراوانی شده و تردید های بسیاری را در مورد استفاده کردن یا نکردن از آنها ایجاد کرده است . بزرگترین ویژگی منفی بلوک ها ی پلی استایرن مقاومت بسیار کم آنها در برابر حریق می باشد .
 
به طور کلی این بلوک ها در بازار به دو صورت موجود می باشند :
 
    نوع اول : بلوک های غیر استاندارد ، تهیه شده از مواد نامرغوب ، قیمت پایین ، چگالی کم و کاملا قابل اشتعال
    نوع دوم : بلوک های استاندارد ، تهیه شده از مواد با کیفیت ، قیمت بسیار بالا ، چگالی زیاد و کند سوز
 
-از نوع اول بلوک ها ، به مقدارر خیلی زیادی در بازار موجود می باشد ولی از نوع دوم ، به قول مهندس ماجدی (مدیر دفتر تدوین ضوابط و مقررات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ) فقط 10 واحد تولیدی دارای گواهینامه استاندارد در کشور وجود دارد، که این نشان دهنده بی کیفیت بودن و قابل اشتعال بودن تقریبا اکثر بلوکهای موجود در پروژه ها می باشد.
 
-نوع غیراستاندارد این بلوک ها مقاومت کمی در برابر حرارت داشته و با بروز حتی یک اتصال معمولی در سیم کشی ساختمان، بلافاصله آب شده و گاز سمی خطرناکی را از خود متصاعد می کند که می تواند کشنده باشد.
 
    نظر سازمان آتش نشانی در مورد بلوکهای پلی استایرن :
 
سازمان آتش نشانی، غیراستاندارد و خطرناک بودن این بلوک ها را به وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی و شهرداری اعلام کرده تا جلوی کاربرد و استفاده آن در ساختمان سازی گرفته شود.
 
سبراتی معاون حفاظت سازمان آتش نشانی در این خصوص اذعان داشت: طی 4 سال اخیر با موارد متعددی از آتش سوزی بلوک های پلی استایرن مواجه بودیم که با خسارات جانی و مالی همراه بوده است. وی ضمن هشدار مجدد نسبت به استفاده از این محصول می افزاید: طی چند سال اخیر به رغم پیگیری های صورت گرفته این سازمان از طریق مرکز تحقیقات، سازمان نظام مهندسی و شهرداری هنوز نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.
 
    بلوک های پلی استایرن ؛ آتش پنهان :
 
هرچند نمی توان از مزایای بلوکهای پلی استایرن چشم پوشی کرد ولی متأسفانه به دلیل استفاده از مواد اولیه ناکافی و غیراستاندارد در تولید برخی از آنها، اکثر بلوک های یونولیتی بازار قابلیت اشتعالزایی دارد و اصطلاحا به آنها آتش پنهان گفته میشود که با یک جرقه کوچک ، احتمال آتش سوزی و بروز خسارتهای جبران ناپذیر بسیار در آنها وجود دارد.
 
    بلوک های پلی استایرن ؛ مشکل سازترین مصالح ساختمانی نوین :
 
-بلوک های پلی استایرن به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند، همچنین نقش باروری نداشته و به این دلیل از ایمنی نسبی در مقابل زلزله برخوردارند.اما این بلوک ها در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و بزرگترین اشکال آنها کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است.
 
-بلوک های یونولیتی که در دو نوع معمولی (قابل اشتعال) و کند سوز (استاندارد) در بازار عرضه می شود هم در دیوارها و هم سقف ساختمان ها کاربرد دارد که به گفته ماجدی استفاده از نوع غیراستاندارد در سقف خطرآفرین تر از دیوار به شمار می رود چرا که روی بلوک های یونولیتی استفاده شده در دیوارها معمولاً با پوششی 5 سانتی از بتن پوشیده می شود.
 
-ماجدی عمده ترین مشکل بلوک های پلی استایرن موجود در بازار را به اصطلاح صرفه جویی سازندگان در استفاده از مواد اولیه مرغوب و کافی در تولید آنها می خواند و خاطر نشان کرد: این امر موجب شده اکثر یونولیت های تولیدی در کشورها تنها برای بسته بندی مناسب باشد.
 
-وی در پاسخ به این پرسش که آیا در نهایت استفاده از بلوک های پلی استایرن از سوی مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی توصیه می شود یا خیر گفت: کاربرد نوع استاندارد آن با رعایت ضوابط لازم در اجرا مجاز است. به گفته وی، سازندگان و مردم می توانند با مراجعه به سایت مرکز تحقیقات از واحدهای تولیدی دارای گواهینامه فنی و ضوابط فنی استفاده از این بلوک ها آگاهی پیدا کنند.
 
    به همین خاطر پر بیراه نیست اگر بلوک های پلی استایرن را مشکل سازترین مصالح  ساختمانی  نوین بنامیم.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
آتش گرفتن پلی استایرن, اجرای ساختمان, بلوک پلی استایرن, حریق و پلی استایرن, روشهای اجرای ساختمان, عناصروجزئیات, فوم, فوم پلی استایرن, مصالح ساختمانی, هشدار پلی استایرن, پلی استایرن. ,پلی استایرن چیست ؟ ,ویژگی های پلی استایرن ,کاربردهای بلوک ,پلی استایرن ,کاربردها ,ضوابط فنی ,نحوه اجرا ,مزایا ,معایب,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی،سازه‌های نگهبان،پاورپوینت
دانلود بررسی ،اتصالات درسازه ها ، پاورپوینت
دانلود بررسی ،میراگرهای فلزی جاری شونده ، ساختمانهای فولادی ،پاورپوینت
دانلود بررسی،روشهای اجرای ساختمان ، پاورپوینت
دانلود بررسی،کامپوزیت ها و کاربرد آنها ،پاورپوینت
دانلود بررسی،انواع درزها ( درز اجرایی ، درز انقطاع ، درز انبساط و …)، پاورپوینت
دانلود بررسی،درز انبساط و درز انقباض ، پاورپوینت
دانلود بررسی ،مزایا و معایب انواع رنگ دیوار، پاورپوینت
دانلود بررسی ،مهاربندی به روش نیلینگ ، Soil nailing، پاورپوینت
دانلود بررسی ،سقف کامپوزیت و اجرای آن ، پاورپوینت
دانلود بررسی ،گروت به عنوان مصالح ساختمانی، پاورپوینت
دانلود بررسی ،نیلینگ ، پاورپوینت
دانلود بررسی ،نمای کامپوزیت آلومینیوم ، پاورپوینت
دانلود بررسی ،دیوارهای بتن مسلح با عایق ماندگار، پاورپوینت
دانلود بررسی ،ساختمان های بتن آرمه با شیوه ی قالب های تونلی،پاورپوینت
دانلود بررسی ،جوشکاری انفجاری،پاورپوینت
دانلود بررسی ،سقف شاردک،پاورپوینت
پاورپوینت سیستم قاب سبک فولادی (lsf) ساختمان
دانلود تجزیه تحلیل دانلود پروژه طراحی و اجرای ساختمان های بنایی ( طبق مبحث هشتم ),پاورپوینت
دانلود پاورپوینت ، خرابی آسفالت، علل و نحوه مرمت آن
  • ۹۶/۰۶/۱۷
  • Lsafa sa

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی