کلیات :
پیاده روی طبیعی ترین، قدیمی ترین و ضروری ترین شکل جابجایی انسان در محیط
است و می تواند ایمن ترین آن نیز باشد. حرکت پیاده دارای اهمیت اساسی در
ادراک هویت فضایی، حس تعلق به محیط و دریافت کیفیت های محیطی است. اما در
چند دهه گذشته که اغلب شهرها در تسخیر وسایل نقلیه موتوری قرار گرفته اند،
پیاده روی مورد کم توجهی و پیاده مورد اجحاف واقع شده است. به این ترتیب
احساس می شود که ارائه راه حل ها و پیشنهاداتی در زمینه برنامه ریزی و
طراحی شهری ضرورتی است که انکار آن می تواند پیامدهای غیر قابل بازگشتی را
به همراه داشته باشد...............................
جزییات اجرایی پیاده رو سازی:
1- لبه سازی جداره سواره رو
2- کانال های آبرو یا نهرهای رو باز
3- لبه سازی حاشیه فضای سبز
4- کف فرش پیاده راه ها
مطالب مرتبط در این زمینه
ضوابط مطلوب طراحی فضای شهری(پیاده روها)
1-1- پیاده رو
1-1-1- حداقل عرض مفید پیاده رو 120 سانتیمتر باشد .
1-1-2- رعایت حداقل 120 سانتیمترفاصله از دیوار برای هر نوع مانعی که به هر علت نصب آن در پیاده رو برنامه ریزی می گردد اجباری است .
1-1-3- حداکثر شیب عرضی پیاده رو دو درصد باشد .
1-1-4- حداکثر شیب طولی پیاده رو هشت درصد باشد .
1-1-5- حداکثر شیب قسمت اتصال بین دو پیاده رو که نسبت به هم اختلاف سطح دارند در سر پیچ ، سه درصد باشد .
1-1-6- ایجاد جدول با اختلاف سطح بین پیاده رو و سوار رو الزامی است .
1-1-7- ایجاد جدول به ارتقای حداقل 5 سانتیمتر بین پیاده رو ، باغچه یا جوی کنار پیاده رو الزامی است .
1-1-8- پوشش کف پیاده روها باید از مصالح سخت و غیر لغزنده باشد .
1-1-9- هرگونه شیر فلکه و سایر اجزای تأسیسات شهری در کف معابر باید در محفظه مناسب در نظر گرفته شود .
1-1-10- هم سطح بودن هر گونه در پوش با سطح پیاده رو الزامی است .
1-1-11- استفاده از هرگونه شبکه در سطح پیاده رو ممنوع است .
1-2- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو
1-2-1- پیش بینی پلهای ارتباطی بین پیاده رو وسواره رو حداکثر در هر 500 متر فاصله الزامی است .
1-2-2- اتصال پلهای ارتباطی و پیاده رو باید بدون اختلاف سطح باشد ، در
صورت وجود اختلاف سطح ، رعایت ضوابط ذکر شده در فصل سطح شیب دار الزامی است
.
1-2-3- حداقل عرض پلهای ارتباطی که در امتداد مسیر پیاده رو نصب می شوند ،
برابر عرض پیاده رو باشد . حداقل عرض پلهای ارتباطی عمود بر مسیر پیاده رو
150 سانتیمتر باشد .
1-2-4- محل ارتباط پیاده رو با سواره باید دارای علائم حسی قابل تشخیص برای نابینایان باشد .
1-2-5- ساختن پل با سطح لغزنده ممنوع است .
1-3- محل عبور عابر پیاده رو در سواره رو
1-3-1- ایجاد خط کشی عابرپیاده در سواره رو در کلیه تقاطع ها و حداکثر در هر 500 متر الزامی است .
1-3-2- ایجاد خط کشی عابر پیاده در محل تردد معلولان و در مکانهای خاص آنها الزامی است .
1-3-3- ساختن پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رودر امتداد خط کشی عابر پیاده الزامی است
1-3-4- در محل خط کشی عابر پیاده حذف جدول جزیره های وسط خیابان الزامی است
1-3-5- پیش بینی دستگاه تولید صدای خبرکننده به هنگام عبور آزاد برای عابر
پیاده جهت استفاده نابینایان در تقاطع های پر تردد الزامی است .
1-3-6- کف سازی محل خط کشی عابر پیاده باید از جنس قابل تشخیص برای هدایت نابینایان باشد .
1-4- توقفگاه
1-4-1- برای توقف وسیله نقلیه به منظور پیاده و سوار شدن معلولان از وسیله
نقلیه در خیابانهای اصلی شهر ایجاد خلیج (پیش رفتگی سواره رو در پیاده رو )
به عمق حداقل 60/3 متر و به طول حداقل 12 متر با ارتباط مناسب با پیاده رو
الزامی است .
1-4-2- اختصاص دو پارکینگ ویژه معلولان با نصب علامت مخصوص در کنار خیابان اصلی و در هر 500 متر فاصله الزامی است .
1-4-3- در توقفگاههای عمومی اختصاص 3 درصد فضای توقفگاه به معلولان جسمی - حرکتی الزامی است .
1-4-4- حداقل عرض محل توقف اتومبیل معلولان با صندلی چرخدار 50/3 متر است .
1-4-5- محل توقفگاه اتومبیل معلولان جسمی – حرکتی می بایست در نزدیکترین فاصله به درهای ورودی یا خروجی آسانسور باشد .
1-4-6- توقفگاههای اختصاصی معلولان باید به وسیله علامت مخصوص مشخص شود
1-5- تجهیزات شهری
1-5-1- ایستگاهها
1-5-1-1- در پایانه های اتوبوسرانی درون شهری ، مرکز شهری و نزدیک
ساختمانهای عمومی برتردد ، احداث محل انتظار ایستگاه اتوبوس به عرض حداقل
140 سانتیمتر و هم سطح با کف اتوبوس الزامی است .
1-5-1-2- شرایط دسترسی به محل انتظار مسافر در ایستگاههای اتوبوس شهری مطابق شرایط اتصال پیاده رو به سوار رو باشد .
1-5-1-3- در ایستگاههای قابل استفاده برای معلولان ، پیش بینی سرپناه حفاظ و نیمکت با ارتفاع 45 سانتیمتر از کف الزامی است .
1-5-1-4- در محوطه پایانه های مسافربری برون شهری رعایت کلیه شرایط لازم برای امکان تردد معلولان الزامی است .
1-5-2- تلفن عمومی و صندوق پست
در پایانه های اتوبوسرانی درون شهری ، مراکز شهری و نزدیک ساختمانهای عمومی
پر تردد و مخصوص معلولان ، پیش بینی تلفن عمومی و صندوق پست قابل استفاده
برای معلولان با مشخصات زیر الزامی است :
1-5-2-1-1- دسترسی به تلفن عمومی با صندوق پست به صورت هم سطح و یا با شیب مناسب برای معلولان صورت گیرد .
1-5-2-1-2- پیش بینی فضای آزاد به ابعاد حداقل 140×110 سانتیمتر در جلو تلفن و یا صندوق پست الزامی است .
1-5-2-1-3- حداقل عرض در باجه تلفن عمومی 80 سانتیمتر باشد .
1-5-2-1-4- حداکثر ارتفاع محل شکاف سکه ، صفحه شماره گیر تلفن و شکاف صندوق پست یکصد سانتیمتر از کف باشد .
1-5-2-1-5- پیش بینی پیشخوان در ارتفاع 80 سانتیمتر جهت استفاده معلولان در فضای تلفن عمومی ضروری است .
1-5-2-1-3- در معابر و فضاهای شهری ودر محلهایی که آبرزیگاه عمومی احداث می
شود ، ایجاد حداقل یک آبریزگاه مخصوص معلولان الزامی است در آبریزگاههای
بزرگ در ازای هر ده واحد یک واحد آبریزگاه اضافه شود .